Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Małopolskie. Jest decyzja środowiskowa dla sądeczanki

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
Balzola Polska

Data publikacji:
23-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Małopolskie. Jest decyzja środowiskowa dla sądeczanki
fot. GDDKiA Kraków
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie wydała decyzję środowiskową, która określa nowy przebieg drogi krajowej nr 75 z Brzeska do Nowego Sącza. To wariant C, który GDDKiA wskazywała jako preferowany.

Ruch na tej trasie stale rośnie. W 2010 roku jeździło nią niespełna 10 tysięcy samochodów, jednak w okolicy Nowego Sącza było to już prawie 15 tysięcy pojazdów. 5 lat później było już ok. 20 proc. samochodów więcej, nieco ponad 11 tysięcy na całej trasie. W okolicy stolicy regionu liczba aut zbliżała się do 18 tysięcy. GDDKiA chce zatem budować sądeczankę.

Długie prace projektowe

Prace nad przygotowaniem przebiegu nowej drogi krajowej nr 75 z Brzeska do Nowego Sącza rozpoczęły się w 2016 roku. GDDKiA przeanalizowała 26 różnych tras i ostatecznie wybrała trzy, które przedstawione zostały we wniosku o decyzję środowiskową. Wariant C ma 47 km i biegnie od kończącej się właśnie budowy łącznika brzeskiego do Nowego Sącza. 

Trzy odcinki trasy: 3,6 km od obwodnicy Brzeska do granic gmin Brzesko i Gnojnik; 8,6 km od Iwkowej do Łososiny Dolnej; 9 km od Tęgoborza do Nowego Sącza mają wspólny przebieg z proponowanym przez niektóre lokalne samorządy wariantem A. Właśnie te trzy części trasy (45 proc. długości przyszłej sądeczanki) GDDKiA chce zrealizować w pierwszej kolejności.

- Planujemy ogłoszenie przetargu na przygotowanie koncepcji programowej przyszłej drogi i przeprowadzenie badań geologicznych na terenie inwestycji. Ta dokumentacja w szczegółowy sposób przedstawi, jakiego rodzaju obiekty (m.in. mosty, wiadukty, estakady) powstaną na określonym decyzją środowiskową przebiegu trasy. Przetarg na projekt i budowę trzech odcinków planujemy ogłosić w 2028 roku, a budowa rozpoczęłaby się trzy lata później - informuje GDDKiA.

Dwa odcinki do dalszych prac projektowych

Pozostałe odcinki sądeczanki: 16,9 km na terenie gmin Gnojnik i Czchów; 9,2 km w gminie Łososina Dolna  spotkały się z wieloma uwagami dotyczącymi ich przebiegu. Z tego powodu po rozmowach m.in. z lokalnymi samorządami GDDKiA zdecydowała się na przygotowanie nowego wariantu przebiegu trasy na tych obszarach.

Urzędnicy planują ogłosić przetarg na przygotowanie nowego studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i wykonanie koncepcji programowej. Zadaniem wykonawcy będzie też uzyskanie decyzji środowiskowej. W każdym wniosku o wydanie decyzji środowiskowej muszą znaleźć się trzy warianty przebiegu – dwa (wariant A i C) już są, pozostaje przygotowanie kolejnego, trzeciego rozwiązania. 

Przetarg na projekt i budowę tych dwóch odcinków ma zostać ogłoszony w 2030 roku, a budowa rozpoczęłaby się w 2033 roku. 

Dlaczego chcą budować?

Budowa nowoczesnej i komfortowej trasy ma poprawić sytuację mieszkańców żyjących wzdłuż dzisiejszej DK75, która dzięki nowej szosie stanie się drogą lokalną. Zdecydowanie polepszy warunki ruchu tranzytowego, który dziś trasę z Brzeska do Nowego Sącza pokonuje w czasie od jednej do nawet półtorej godziny. Nowa droga skróci ten czas do ok. pół godziny. Odciąży też drogi powiatowe na odcinku z Tymowej do Łososiny Dolnej i drogę wojewódzką nr 975. Kierowcy korzystają dziś z obu tych tras, chcąc na krótkich odcinkach ominąć zakorkowaną DK75. 

Budowa nowej drogi to szansa na poprawę bezpieczeństwa pieszych i kierowców.

Obecna DK75 jest kręta, ma ostre podjazdy, a na niektórych odcinkach porusza się nią wielu pieszych. Szosa jest wykorzystywana w dużym stopniu przez ciężkie pojazdy. Na niektórych odcinkach ciężarówki stanowią 22 proc. wszystkich przejeżdżających samochodów. Dochodzi na niej do wielu wypadków.

W latach 2017-2023 na 47 km drogi między Brzeskiem a Nowym Sączem doszło do 260 wypadków. Zginęło w nich 26 osób, 385 osób zostało rannych, z czego 110 ciężko. 1/4 wszystkich ofiar śmiertelnych to piesi. Rocznie na tej drodze giną średnio 4 osoby. 

Główne przyczyny wypadków to kolejno nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu, zaśnięcie i zmęczenie, nieprawidłowe wyprzedzanie i niedostosowanie prędkości. Budowa bezkolizyjnej, dwupasmowej trasy znacznie ograniczy problemy związane z wyprzedzaniem i wymuszaniem pierwszeństwa.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
Balzola Polska

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Cała droga ekspresowa S7 z Warszawy do Krakowa gotowa! [zdjęcia]

Drogi i autostrady

Cała droga ekspresowa S7 z Warszawy do Krakowa gotowa! [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 23 grudnia 2024

Małopolska szuka wykonawcy koncepcji modernizacji DW nr 980

Drogi i autostrady

Będą rozbudowywać DK-28 Wadowice – Chełmiec

Drogi i autostrady

Są chętni projektować DK-28 w Małopolsce

Drogi i autostrady

Małopolskie. Kładka nad DK-94 otwarta

Drogi i autostrady

Małopolskie. Kładka nad DK-94 otwarta

GDDKiA Kraków 04 grudnia 2024

Media: „sądeczanka” będzie gotowa dopiero w 2033 roku

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Cała droga ekspresowa S7 z Warszawy do Krakowa gotowa! [zdjęcia]

Drogi i autostrady

Cała droga ekspresowa S7 z Warszawy do Krakowa gotowa! [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 23 grudnia 2024

Małopolska szuka wykonawcy koncepcji modernizacji DW nr 980

Drogi i autostrady

Będą rozbudowywać DK-28 Wadowice – Chełmiec

Drogi i autostrady

Są chętni projektować DK-28 w Małopolsce

Drogi i autostrady

Małopolskie. Kładka nad DK-94 otwarta

Drogi i autostrady

Małopolskie. Kładka nad DK-94 otwarta

GDDKiA Kraków 04 grudnia 2024

Media: „sądeczanka” będzie gotowa dopiero w 2033 roku

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5